Zondagsbrief 17 maart 2024

Kerkdienst  zondag 17 maart 2024, aanvang 10:00 uur

De liturgie van de vespers vindt u hier.

Voorganger ds. N.A. van der Leer, emeritus predikant
Organist Marcus van Driel
Lector Dick Ouwehand
Koster Leo Simpelaar
Ouderlingen Marco Molendijk en Aad Smit
Diaken Marian Kamerman
Kinderdienst  Tineke van der Leer
Inzameling 1.Het vakantiebureau
2.Wijkkerk

De bloemen gaan als groet van de gemeente naar S. de Vries. Het kaartje voor de bloemengroet ligt op de tafel bij de uitgang.

Collectedoelen zondag 17 maart
1e collecte- Het Vakantiebureau
Het Vakantiebureau verzorgt al zo’n 60 jaar lang zorgvakanties en vakanties voor senioren. Het vakantiebureau maakt deel uit van de Protestantse Stichting Diaconaal Vakantiewerk (PSDV). PSDV wil eraan bijdragen dat mensen zich niet buitengesloten voelen. Daarom bieden zij in samenwerking met en steun van de Protestantse Kerk in Nederland vakantiemogelijkheden aan voor mensen voor wie het door ziekte, beperking of leeftijd niet vanzelfsprekend is om op vakantie te gaan. De vakanties hebben een open-christelijk karakter, ontmoeting en gezelligheid staan centraal,  en zijn voor iedereen, ongeacht zijn of haar achtergrond, toegankelijk. Men viert vakanties in een van de drie eigen (aangepaste) of enkele gehuurde (aangepaste) accommodaties in Nederland. Vrijwilligers helpen tijdens de vakanties.
2e collecte – Wijkkerk
3e collecte – Toekomst van de Kerk

Voedselbank
In maart is er bij de voedselbank behoefte aan pasta, rijst en pastasauzen/pastamix (graag in pakjes en zakjes). Maar ook andere houdbare levensmiddelen zijn altijd van harte welkom, evenals uw financiële bijdrage op de bankrekening van de wijkkas met banknummer NL33 RABO 0373 7028 25 t.n.v. PWG Sterrenburg te Dordrecht, onder vermelding van 'Bijdrage Voedselbank'. We hopen dat u ons  weer van harte wilt ondersteunen met het verzamelen van artikelen voor mensen voor wie het niet gemakkelijk is om voldoende dagelijkse benodigdheden te krijgen. U kunt de artikelen inleveren op de openingstijden van onze kerk, die u elders op deze zondagsbrief kunt vinden. De bakken in de hal staan hiervoor klaar.

Veertigdagenproject Moldavië
Evenals vorig jaar hebben we voor dit jaar Moldavië gekozen als 40 dagen project. Moldavië is een relatief arm land in Zuid-Oost-Europa, grenzend aan Oekraïne. Kerk in Actie ondersteunt met lokale partners de kwetsbare gemeenschappen, waarvan de middengeneratie vaak noodgedwongen langdurig in het buitenland werkt. Ouderen en kinderen zijn achtergebleven en vaak op elkaar aangewezen. De plaatselijke kerken doen hun best om eenzaamheid te verdrijven, zorg en maaltijden te bieden, en weer aandacht en perspectief te geven. Doet u deze 40 dagen weer mee? Het offerblok staat in de hal, en u kunt ook via de kerkapp geven!

Symbolische schikking  - 5e zondag van de Veertigdagentijd
Bij de lezing: Johannes 12: 20-33
De symbolische schikking volgt in deze veertigdagentijd het thema van de kinderdienst ‘Wat goed dat jij er bent’. De basis van de schikking bestaat uit een juten doek als symbool voor eenvoud en soberheid. De cirkel van kronkeltakken verbeeldt de verbondenheid tussen mensen. De verdere aankleding verwijst naar de lezing.
De tekst op het kaartje bij deze schikking luidt: Een boodschap voor jou

Gemeente-avonden 2024
Namens de kerkenraad deel ik u mede dat er dit jaar twee gemeenteavonden gehouden worden op de volgende data: dinsdag 21 mei en donderdag 10 oktober. Beide avonden beginnen om 19.30u. Inloop met koffie/thee vanaf 19.10u. Na afloop zal er gelegenheid zijn tot napraten onder het genot van een hapje en een drankje. De agenda voor de gemeenteavond  zal tijdig via de website en de kerkapp met de gemeente gedeeld worden.
Marco Molendijk, scriba.

Paasontbijt 31 maart 2024
Op 1e Paasdag mogen we weer het paasontbijt in onze gemeente organiseren.  We gaan een heerlijk uitgebreid ontbijt voor u klaarmaken. We beginnen om 08:30. De kosten zijn € 4,00 per persoon. U kunt zich opgegeven door uw naam, aantal personen en uw telefoonnummer te noteren op de intekenlijst, die in de hal van de Ontmoetingskerk ligt. Ook kunt u zich telefonisch opgeven: 06-83911088 (Bert Geurtsen) of via e-mailadres: bertgeurtsen105@gmail.com  Opgeven kan tot 26 maart.
Namens de paasontbijtcommissie, Bert Geurtsen

Kom je ook samen knutselen, kletsen en knakworstjes eten?
Op zaterdag 23 maart kun je in de Ontmoetingskerk een palmpaasstok maken. Daarna kun je mee lunchen. Voor al het materiaal en het eten wordt gezorgd.
Als je het leuk vindt, kun je op zondag 24 maart in de optocht meelopen in de kerk. De Palmpasendienst op zondag begint om 10 uur.
Wanneer: zaterdag 23 maart van 10.30 tot 12.30 uur.
Lunch vanaf 12.30 uur tot ongeveer 13 uur.
Waar: Ontmoetingskerk, Slangenburg 3, Dordrecht.
Aanmelden: voor donderdag 21 maart 19 uur, via Palmpasenstokvoorpalmpasen@hotmail.com

KookHuis
U kunt zich vandaag nog aanmelden voor het KookHuis van woensdag 20 maart a.s. De intekenlijst ligt vandaag nog in de hal van de kerk en u kunt zich ook telefonisch (6170490) of via e-mail (mkruijswijk@kpnmail.nl) nog aanmelden. U bent op de 20ste welkom vanaf 17.00 uur en de maaltijd begint om 17.30 uur. De prijs bedraagt € 8,50 p.p.; dit is inclusief een drankje en een kopje koffie of thee. Het kookteam kijkt uit naar uw komst.
Namens het kookteam, Marja Kruijswijk

Uitnodiging voor oudere gemeenteleden
De protestantse contactdienst nodigt u uit voor een gezellige middag in de Ontmoetingskerk op dinsdagmiddag 16 april waar u elkaar, onder het genot van een heerlijke eenvoudige high tea, kunt ontmoeten.
De middag begint om 14.30 uur (kerk open om 14.00 uur) en duurt tot ongeveer 16.30 uur. Uw partner, vriend of vriendin is ook van harte welkom.
Bij de uitgang wordt een vrijwillige bijdrage voor de onkosten gevraagd.
In verband met de organisatie is vooraf opgeven wel nodig.
Tot 9 april kunt u zich aanmelden bij:
•  Marja Kruijswijk, tel. 6170490
•  Marike Hofman, tel. 6176838