Zondagsbrief 18 februari 2024

Kerkdienst  zondag 18 februari 2024, aanvang 10:00 uur

De liturgie van de 1e vespers vindt u hier.

Voorganger ds. D.H.J. Steenks; Wijkpredikant Sterrenburg; Dordrecht
Organist Marcus van Driel
Lector Corinne Steenks
Koster Leo Simpelaar
Ouderlingen Herman Riet en Corien Simpelaar
Diaken Ellen van Schouten
Kinderdienst  Melanie Versteeg
Tienerdienst Er is vandaag geen tienerdienst
Inzameling 1.Diaconie algemeen/wijkdiaconie
2.Wijkkerk

De bloemen gaan als groet van de gemeente naar Familie Bas. Het kaartje voor de bloemengroet ligt op de tafel bij de uitgang.

Collectedoelen zondag 18 februari
1e collecte – Diaconie algemeen/wijkdiaconie
Vanuit de collecten Algemene (wijk) diaconie worden personen en/of gezinnen onderhouden die moeten rondkomen van een minimuminkomen. Deze groep blijft zich uitbreiden. Dit wordt veroorzaakt door bezuinigingen in de sociale zekerheid en de kostenstijging van onder andere ziektekosten, huur, gas en elektra.   Anderen hebben te kampen met een grote schuldenlast en komen in aanraking met schuldhulpverlening. Ook deze mensen kunnen vaak moeilijk in hun levensonderhoud voorzien. De diaconie probeert deze mensen te ondersteunen, bijv. met boodschappen, een financiële bijdrage om een huisuitzetting te voorkomen, enz. Ook de diaconale activiteiten in de wijk worden hiervan bekostigd. Deze collecte komt helemaal ten goede aan personen in onze wijk.
2e collecte – Wijkkerk
3e collecte – Toekomst van de Kerk

Veertigdagentijd –project Moldavië
Dit jaar is ons project in de Veertigdagentijd opnieuw voor Moldavië. Het is een project van Kerk in Actie en plaatselijke partnerorganisaties. In Moldavië trekken veel mensen naar het buitenland voor werk,  vanwege de slechte economische situatie. Daardoor blijven veel jongeren en ouderen achter in de dorpen. MCA (Moldovian Christian Aid) traint de jongeren zodat zij op hun beurt de ouderen kunnen ondersteunen. Dit heeft een heel positieve uitwerking op zowel de jongeren als de ouderen. De jongeren helpen met maaltijden aan huis, en doen klusjes voor de ouderen. Homecare, ook partner van Kerk in Actie, helpt ouderen met thuiszorg en spullen om de winter door te komen. En Youth for Christ helpt kerken in 30 centra, waar kinderen naschoolse opvang krijgen, aandacht, en een gezonde maaltijd. Ook is er ruimte voor sport en creativiteit. Daardoor fleuren de kinderen en jongeren op, en zijn ze minder kwetsbaar voor zwerven, misbruik en mensenhandel.   Steun deze mensen in de Veertigdagentijd!

Veertigdagenkalenders te koop
U kunt in de kerk nu uw veertigdagenkalender kopen voor 2 EURO. De meeropbrengst van de kalenders gaat naar ons veertigdagenproject voor Moldavië, van Kerk in Actie.

Voedselbank
In februari vraagt de voedselbank soep in blik, pak of zak, vermicelli en soepstengels. Maar ook andere houdbare levensmiddelen zijn altijd van harte welkom, evenals uw financiële bijdrage op de bankrekening van de wijkkas met banknummer NL33 RABO 0373 7028 25 t.n.v. PWG Sterrenburg te Dordrecht, onder vermelding van 'Bijdrage Voedselbank'. We hopen dat u ons  weer van harte wilt ondersteunen met het verzamelen van artikelen voor mensen die moeite hebben om rond te komen. Zie voor de openingstijden van de kerk elders in deze zondagsbrief.
De diaconie

Symbolische schikking  - 1e zondag van de Veertigdagentijd
Bij de lezing: Marcus 1: 12-15
Tijdens deze veertigdagentijd volgt de symbolische schikking het project van de kinderdienst uit Kind op Zondag met de titel Wat goed dat jij er bent. We vieren de nabijheid van God en van andere mensen in ons bestaan. In de verhalen die aan bod komen ontdekken wij wat het betekent om er niet alleen voor te staan. De basis van de schikking bestaat uit een juten doek als symbool voor eenvoud en soberheid. De cirkel van kronkeltakken verbeeldt de verbondenheid tussen mensen. Het zand is een verwijzing naar de woestijn.
De tekst op het kaartje bij de schikking luidt: Wat heb je nodig?

Bericht van de kerkenraad
LHBTIQ+ contactpersonen wijkgemeente Sterrenburg
Tijdens de vorig jaar gehouden gemeente avond waarin mw. Paula Blokhuis een presentatie heeft gegeven namens Wijdekerk werd ons door haar als advies meegegeven om binnen de gemeente LHBTIQ+ contactpersonen aan te stellen. De kerkenraad is verheugd u te kunnen mededelen dat Carin Hartman, Esra Micha van den Ende en Evy van der Linden bereid zijn deze taak van contactpersoon op zich te willen nemen. Mocht u/jij vragen hebben of behoefte hebben aan een gesprek, neemt u dan contact met hen op via lhbtiqcontactpersonen@ontmoetingskerk-dordrecht.nl
De kerkenraad wenst Carin, Esra Micha en Evy van harte Gods Zegen toe op hun werk.
Marco Molendijk, scriba

Vakantie ds. Steenks
Ds. Steenks heeft vakantie van zondagmiddag 18 februari t/m zondag 25 februari. Voor waarneming is gezorgd. Als u een predikant nodig heeft, kunt u bellen met Ger in ‘t Veld, tel. 06 - 53611617.

KookHuis
T/m vandaag, zondag 18 februari, kunt u zich nog aanmelden voor het KookHuis op woensdag 21 februari. U bent welkom vanaf 17.00 uur en de maaltijd begint om 17.30 uur. Voor de prijs van € 8,50 kunt u genieten van een heerlijke maaltijd. De intekenlijst vindt u in de hal van de kerk. Ook telefonisch (6170490) of per e-mail (mkruijswijk@kpnmail.nl) kunt u zich aanmelden. Graag tot 21 februari.
Het kookteam.

Spelletjesmiddag
Ben je 6 jaar of 100 of ergens ertussen in  en vind je spelletjes doen leuk?
In de voorjaarsvakantie is er op donderdag 22 februari een spelletjesmiddag van 14 tot 16 uur.
We hopen dat je komt. Neem gerust je oma, kleinkind of vriendje mee.