Zondagsbrief 31 december 2023

Ouderlingen Tineke van der Leer en Harmieneke van der Zeijden
Diaken Ine Geurtsen
Kinderdienst  Nelleke Heijboer
Tienerdienst Er is vandaag geen tienerdienst
Inzameling 1. Diaconie algemene/wijkdoeleinden
2. Wijkkerk
3. Toekomst van de Kerk

De bloemen gaan als groet van de gemeente naar Mevrouw Agnes Ameling.  Het kaartje voor de bloemengroet ligt op de tafel bij de uitgang.

Collectebestemmingen:
1e collecte: Diaconie algemene/wijkdoeleinden
Vanuit deze collecte worden personen of gezinnen gesteund die moeten rondkomen van een minimuminkomen. Deze groep wordt steeds groter, door bezuinigingen in de sociale zekerheid, en de kostenstijging van onder andere ziektekosten, huur, gas en elektra. Anderen hebben te kampen met schulden. De diaconie probeert deze mensen te ondersteunen, bijvoorbeeld met boodschappen, een financiële bijdrage om een huisuitzetting te voorkomen, enzovoorts. Helpt u mee?

2e collecte: Wijkkerk
Deze collecte is bestemd voor  het in stand houden van de gebouwen binnen uw wijk, die onder de verantwoordelijkheid van de kerk vallen. Dat kan variëren van schilderwerk en inrichting tot reservering voor groot onderhoud. De kerkrentmeesters en de wijkkerkerraad kunnen dit zelf nader invullen en de wijk informeren over de concrete bestemming.

3e collecte – Toekomst van de kerk
Deze collecte is na de vrijwillige bijdrage, de belangrijkste bron van inkomsten voor het college van Kerkrentmeesters en onmisbaar voor het functioneren van de kerk. Met uw financiële steun kunnen we activiteiten blijven uitvoeren en op weg gaan naar de toekomst.

Voedselbank
In januari vraagt de voedselbank gedroogde peulvruchten en groenten/ peulvruchten in blik of zak. Maar ook andere houdbare levensmiddelen zijn altijd van harte welkom, evenals uw financiële bijdrage op de bankrekening van de wijkkas met banknummer NL33 RABO 0373 7028 25 t.n.v. PWG Sterrenburg te Dordrecht, onder vermelding van 'Bijdrage Voedselbank'. We hopen dat u ons ook in dit nieuwe jaar weer van harte wilt ondersteunen met het verzamelen van artikelen voor mensen die problemen hebben om rond te komen. Hartelijk dank voor al uw bijdragen in het afgelopen jaar. De diaconie

Bevestiging ambtsdrager
De kerkenraad is verheugd u te kunnen mededelen dat dhr. Evert Kruijswijk  heeft aangegeven bevestigd te willen worden in het ambt van ouderling-kerkrentmeester. De bevestiging zal plaatsvinden op zondag 14 januari a.s. tijdens de morgendienst. Bezwaren tegen de procedure kunnen uitsluitend schriftelijk bij de scriba ingediend worden tot  8 januari 18.00u. Evert Kruijswijk volgt Hans van Rossum op die per 1 januari stopt als kerkrentmeester. Hans heeft aangegeven nog een aantal taken als vrijwilliger te blijven uitvoeren. De kerkenraad spreekt haar bijzondere dank uit aan Hans voor het vele werk dat hij voor onze wijkgemeente mocht verrichten en is blij dat Hans nog een aantal (praktische) taken blijft uitvoeren.

Kerkelijk werker (ouderenpastor) voor wijkgemeente Sterrenburg
Op de vergadering van de Algemene Kerkenraad van  18 december jl. is gesproken over het aanstellen van een kerkelijk werker voor de wijkgemeente Sterrenburg. Uit financiële analyses is gebleken dat er in elk geval voor drie jaar financiële ruimte is een  kerkelijk werker aan te stellen voor 12 uur per week. Het aandachtsgebied van de kerkelijk werker zal het ouderenpastoraat betreffen. Ds. Steenks krijgt hierdoor meer tijdsruimte om zich in zijn werk  te richten op de leeftijdsgroep 25-45 jaar en de jeugd. Hetgeen ook nadrukkelijk onderwerp van gesprek is geweest tijdens het beroepingsproces.  Op 21 december heeft de wijkkerkenraad unaniem ingestemd met het voorstel de procedure ten aanzien van werving en selectie van een kerkelijk werker in gang  te zetten. Over de voortgang van deze procedure zal ik u te zijner tijd informeren.
Marco Molendijk, scriba