Zondagsbrief 19 november 2023

Inzameling 1.Wijkdoel: Makunda Christian Leprosy & General Hospital
2.Wijkkas
3.Toekomst van de Kerk

De bloemen gaan als groet van de gemeente naar Mevrouw Wilma Lodewijk.  Het kaartje voor de bloemengroet ligt op de tafel bij de uitgang.

Collectebestemmingen
1e collecte: Wijkdoel: Makunda Christian Leprosy & General Hospital
Ons wijkdoel is Makunda in India.
Dit ziekenhuis streeft ernaar mensen hoogstaande medische zorg te geven die betaalbaar is voor de bevolking van Noord-Oost India. Het ziekenhuis is ooit begonnen als een ziekenhuis voor mensen die aan lepra leden. Al gauw bleek dat de gezondheidszorg in de arme regio, waar veel theeplantages zijn, te wensen overliet en werd het ziekenhuis omgebouwd tot een algemeen ziekenhuis, waar iedereen geholpen kan worden, ongeacht de kaste, religie, ras of sekse. Met de donaties die binnenkomen worden operatiemateriaal, kasten, apparatuur voor de radiologie-afdeling en andere noodzakelijke spullen gekocht. Op dit moment is Martha Pekelharing, moeder van de schoondochter van Martin en Tjada Zwanenburg, ter plaatse om als kinderarts te helpen in het ziekenhuis.

2e collecte: Wijkkas
De wijkkas is een kas waaruit allerlei wijkspecifieke kosten van onze gemeente moeten worden betaald. Het zijn hoofdzakelijk kleine uitgaven, zoals voor koffiedrinken na de dienst, het maken van liturgieën, abonnementen op kerkelijke periodieken, kosten scribaat etc. Ook betreft het kosten in het kader van gemeenteavonden, kindernevendienst, vergaderingen van de wijkkerkenraad, kosten voor onder verantwoordelijkheid van de wijkkerkenraad te houden speciale erediensten en andere activiteiten.

3e collecte – Toekomst van de Kerk
Deze collecte is na de vrijwillige bijdrage, de belangrijkste bron van inkomsten voor het college van Kerkrentmeesters en onmisbaar voor het functioneren van de kerk. Het gaat immers ook om de Kerk van onze kinderen.

Urgente oproep voor een preekvoorziener voor onze wijkgemeente Sterrenburg.
Onze huidige preekvoorziener Floor Ruigendijk gaat per 31-12-2023 stoppen. De kerkenraad zoekt met spoed een opvolger voor Floor omdat de planning voor 2025 rond de komende jaarwisseling al gaat starten.
Onze eigen wijkpredikant zal in 2025 in circa 42 erediensten voorgaan. De preekvoorziener zoekt voor de overige circa 16 erediensten een vervangende predikant. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van de gegevens van predikanten die in de afgelopen jaren als vervangend predikant zijn voorgegaan in onze wijkgemeente. Het zoeken naar en vervangend predikant kan vanuit eigen huis worden uitgevoerd. Verder is er een nauw contact met de Werkgroep Eredienst voor de invulling van deze erediensten.
Graag opgeven bij Kees Abrahamse (voorzitter) of Marco Molendijk (scriba).

Voedselbank
In de maand november staan bloem/meel, pannenkoekenmeel, stroop, poedersuiker, rozijnen en krenten op de wensenlijst van de Voedselbank.
Wij hopen dat u ons, zoals we van u gewend zijn, weer van harte wilt meehelpen om artikelen aan te leveren voor onze medemensen die dat hard nodig hebben. U kunt de artikelen inleveren tijdens de openingstijden van de kerk, die elders op deze zondagsbrief vermeld staan. Ook zijn wij blij met uw financiële bijdrage op het banknummer van onze wijkkas, NL33 RABO 0373 7028 25 t.n.v. PWG Sterrenburg te Dordrecht, onder vermelding van 'Bijdrage Voedselbank'. Wij als diaconie danken u weer voor uw hulp en ondersteuning.

Na de dienst
Op zondag 19 november willen we na de koffie, de kerkdienst nabespreken. Als je het leuk vindt om daaraan mee te doen, ben je van harte welkom! We verzamelen bij het orgel. We starten het gesprek ongeveer om 11.30 uur en ronden uiterlijk om 12.15 uur af. We bespreken de volgende vragen:
1. Wat is je bijgebleven van de viering? Waarom denk je dat dit is blijven hangen?
2. Wat is volgens jou de boodschap van deze viering?
3. Wat neem je mee de week in?

Chocoladerepen P.I. Dordrecht
Ook dit jaar willen we weer chocoladerepen gaan inzamelen voor de bewoners van de penitentiaire inrichting van Dordrecht. Deze actie wordt altijd bijzonder op prijs gesteld en is bedoeld voor een aanvulling in de kerstpakketjes. Het zou fijn zijn, als we begin december, ongeveer 380 – 400 repen (100gram) kunnen overhandigen. Vanaf nu kunt u de repen afgeven op zondag voor en na de kerkdienst en tijdens de openingsuren van de kerk. Doet u mee?
De Diaconie.

Kerstpakketten
Ook dit jaar maken we kerstpakketten. Daarbij hebben we uw hulp nodig.
Kent u iemand uit Sterrenburg die op het sociaal minimum leeft?
Laat het weten aan een van de diakenen of geef het door aan diaconie@ontmoetingskerk-dordrecht.nl

Dank
Afgelopen zondag kregen we de kerkbloemen.
Heel veel dank hiervoor.
Het is fijn te weten dat zoveel mensen met ons meeleven.
Els en Martin Huijer

Uitnodiging kerstviering voor gemeenteleden van 75 jaar en ouder.
U bent welkom bij de kerstviering in de Ontmoetingskerk op dinsdag 19 december. om 11.00 uur (De kerk is open om 10.30 uur). De afsluiting is om uiterlijk 14.30 uur.
De kerstviering heeft als thema “Verlangen”. Na de pauze volgt een kerstverhaal. We sluiten af met een gezellige broodmaaltijd.
U kunt zich tot 13 december opgeven bij Marja Kruijswijk, tel. 6170490 of Marike Hofman, tel. 6176838.
We rekenen op een fijn samenzijn en hopen u ook dit jaar weer te ontmoeten.
Namens de Protestantse Contact Dienst,
Hanneke Versteeg