De Groene Kerk

Ruim 5 jaar verder zijn er inmiddels meerdere initiatieven opgestart die bijdragen om de CO2 uitstoot van ons kerkgebouw te verlagen, maar ook initiatieven die algemeen bijdrage aan een milieubewustere levensstijl.

Kerkgebouw:

• Er zijn energieschermen gehangen in zaal E, de stilteruimte en het kerkkantoor;

• Alle spouwmuren zijn geïsoleerd;

• De ramen achter het liturgisch centrum zijn voorzien van  isolatieplaten;

• Er zijn 49 zonnepanelen voor eigen gebruik op het dak geplaatst; de andere daken hebben we beschikbaar gesteld voor de buurt.

• De temperatuur tijdens de kerkdiensten is met 1 graad verlaagd naar 19 graden, dit bespaart circa 6% op uitstoot en gaskosten.

Wolspingroep:
Er is een groep deelnemers die schapenvachten van de Zorgboerderij De Zuidpunt verwerken en met spinnenwielen hier ook wol van maken. Een uiterst ontspannen bezigheid, maar ook zeer nuttig omdat schapenvachten niet optimaal benut worden, maar wol wel een echte warmhouder is.
Dat komt omdat wollen vezel van nature hol is (wat een wonder: zo’n dun draadje en dan ook nog hol! ). Omdat de vezels hol zijn isoleren ze beter dan vrijwel alle ‘volle’ kunstvezels. En als je dan ook nog weet dat boeren van ons eigen eiland van Dordt hun schapenwol niet kwijt kunnen terwijl wij ondertussen kleding met vervuilende kunstvezels over de hele wereld laten transporteren, dan is het niet toevallig dat ook wij als groene kerk zijn begonnen met een wolspingroep.

Groentepakketten:
Sinds 5 jaar werken we nauw samen met Zorgboerderij De Zuidpunt en is er de mogelijkheid om te abonneren op een groentepakket. Dit zijn verse seizoensgroenten, onbespoten en rechtstreeks van het eiland van Dordt, op te halen bij de Ontmoetingskerk. Inmiddels zijn we het grootste afhaalpunt. Er zijn diverse abonnementen mogelijk. Meer info bij Groentepakketten.

Groene Tips
Lees hier onze Groene tips.

Algemeen
Met enige regelmaat vergadert de Groene Werkgroep over lopende en nieuwe initiatieven. Als je ideeën hebt, aanvulling, suggesties, alles is welkom, dan horen we die graag. Wij zijn per mail te bereiken via groen@ontmoetingskerk-dordrecht.nl .